We verzamelden enkele belangrijke publicaties omtrent het Multi-Annual Strategic Plan for electronic Customs (MASP-C) op, onder andere, de websites van de Europese Commissie, het Nationaal Forum en de Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
De stafdienst ICT van FOD Financiën houdt vier keer per jaar een onderhoudsweekend van het IT-systeem. Het volgende IT-onderhoud vindt plaats tijdens het weekend van 16 en 17 maart 2024. Er zal geen totale onderbreking van onze e-services zijn, maar storingen zijn tijdens deze periode mogelijk.
De Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen communiceerde dat het vanaf 01 maart 2024 in principe verplicht is om uniestatusbewijzen via het PoUS-systeem aan te vragen (link). Evenwel, rekening houdende met de organisatorische impact en de beperkte periode waarin je je als operator kon voorbereiden, besliste de AAD&A dat het tot nader order mogelijk blijft om de Uniestatusbewijzen nog steeds via de vertrouwde procedure aan te vragen (PLDA).
Op 8 februari kwamen de leden van de Projectgroep Air een tweede maal samen. Deze werkgroep is een initiatief van de Air Cargo Belgium en brengt de luchthavens van Bierset, Zaventem & Oostende samen. Dit met het oog op de overstap naar ICS/2 en de implementatie van PN/TS evenals het stroomlijnen van processen.
Vanaf 1 maart 2024 kunnen operatoren gebruik te maken van het nieuwe EU Proof of Union (PoUS) systeem voor de aanvragen van de uniestatusbewijzen T2L en T2LF. Hiervoor dien je connectie te maken met het EU Customs Trader Portal.
Gezien de herziening van de planning AES, kan een uitvoeraangifte nog steeds in PLDA ingediend worden gedurende bepaalde tijd. De dienst Accijnswetgeving publiceerde hieromtrent een bijkomende nota over de implementatie van EMCS 4.1.